Co powinieneś wiedzieć kupując stronę internetową?

Co powinieneś wiedzieć kupując stronę internetową?

Strona internetowa to jeden z najważniejszych elementów prowadzenia firmy. Aktualnie firma, która nie posiada własnej strony internetowej tak na prawdę nie istnieje. Strona internetowa jednak to nie tylko adres email i numer telefonu. Dzięki niej Twoja firma ma szansę na pozyskanie nowych klientów, zainteresowanie ich Twoim produktem, dostarczenie wiedzy o Twojej firmie i produktach, podzielenie się wiedzą ekspercką z Twoimi potencjalnymi klientami. Ważnym elementem jest również przekazywanie informacji. Ciężko jest każdemu klientowi z osobna tłumaczyć na czym polega Twoja usługa, jak ją realizujesz, jak Twój produkt jest zrobiony, jak produkt może pomóc tej osobie – to wszystko przecież możesz spisać raz i dotrzeć z tą informacją do wielu odbiorców w błyskawicznym tempie. Do tego właśnie potrzebna jest Ci strona internetowa. Ale jeśli już chcesz mieć taką stronę powinieneś wiedzieć kilka rzeczy zanim zlecisz jej tworzenie.

Przekaz

Strona internetowa jest czymś w rodzaju katalogu Twojej oferty. Oferując produkt warto by na stronie była galeria takiego produktu i treściwy opis do czego produkt został stworzony, co usprawnia, jak z niego korzystać, w jaki sposób pomaga docelowemu klientowi lub jego znajomym. Warto zauważyć, że jeśli zainteresujesz jedną osobę swoim produktem możesz zyskać większą grupę odbiorców dzięki temu, że czytelnik przekaże tą informację dalej swoim znajomym. Na stronie powinien znaleźć się też opis Twojej działalności – to jak działasz, jakie masz relacje z klientami podczas procesu sprzedaży, kim w ogóle jesteś. Opis działalności jest bardzo ważny w budowaniu relacji z klientami. Jeżeli klient przeczyta zachęcający tekst o Twojej firmie jest większe prawdopodobieństwo, że skorzysta z twojej usługi lub zakupi Twój produkt. Opiera się to również o budowanie zaufania i wiarygodności. Dobrym pomysłem jest zamieszczenie opinii klientów na temat produktu czy usługi lub chociażby na temat współpracy z Tobą jako firmą. opis natomiast powinien być zwięzły i na temat. Nikt nie chce czytać eseju na temat firmy. Tworząc opisy warto pomyśleć o nich pod kątem: “przeczytam opis w 10 sekund i dowiem się wszystkiego co mi potrzebne”.

Kontakt to nie wszystko

Klienci często zadają pytania o ofertę i produkty oferowane przez Twoją firmę. Jednak po kilkudziesięciu telefonach tego typu nie masz ochoty na opowiadanie tego samego każdemu. Dużą część tej wiedzy możesz opublikować na swojej stronie. Jeśli tworzysz jakieś treści opublikuj je pod swoją marką, jeśli produkujesz jakiś produkt opublikuj bardzo wyczerpujące informacje na jego temat. Klient wchodząc na Twoją stronę przeczyta te treści zanim skontaktuje się z Tobą i dzięki temu masz już “przygotowanego klienta” do zakupu Twojego produktu. Wystarczy jedynie dopiąć szczegóły transakcji. Jednak treści te powinny być zaprezentowane w sposób przejrzysty, przyciągający uwagę i pisane prostym językiem. Informacja powinna być konkretna. Nie każdy chce czytać niepotrzebnych treści wokół tematu. Kluczowa jest też prezentacja – niedopracowany tekst, niedopracowana strona z tą informacją może zniechęcić potencjalnego klienta. Niedbałość o szczegóły na swojej stronie (która jest Twoją wizytówką) daje sygnał, że coś może pójść nie tak przy transakcji lub klient zniechęci się do zakupu akurat u Ciebie przez te właśnie niedociągnięcia.

Kontakt jako lejek

Podstrona “kontakt” jest niezbędna do komunikacji z Tobą. Możesz sprzedawać najlepsze produkty na świecie, ale jeśli klient w łatwy sposób nie może się z Tobą skontaktować, to automatycznie odcinasz potencjał. Na stronie może być prosty formularz, dane Twojej firmy, telefony i adres email. Ważne jest, aby monitorować na bieżąco wszystkie kanały komunikacji z klientem. Niezależnie od tego ile kanałów podasz na swojej stronie, to szybkość odpowiedzi na zapytanie jest bardzo ważna. Klient kupuje pod wpływem emocji. Jeśli nie będziesz kuł żelaza póki gorące to klient bardzo szybko znajdzie innego dostawcę podobnych usług. Format formularza kontaktowego może przybierać różne formy. Nawet prosta tekstowa forma podania maila i telefonu przyspiesza procedurę kontaktu z Tobą. Ostatnio widziałem kartkę na szybie samochodu “Sprzedam”, ale nie było numeru kontaktowego. Ktoś dopisał pod spodem “Kupię”, oczywiście też bez numeru.

Design

Jest bardzo dużo firm na rynku, które nie dbają o wizerunek w internecie. Strony są niedbałe, nie wyświetlają się dobrze na wszystkich urządzeniach, posiadają błędy, a w najlepszym wypadku są przestarzałe. Ciągłe ulepszanie wizerunku jest niezbędne. Wystarczy przejrzeć najnowsze trendy w projektowaniu stron, aby zauważyć, że Twoja aktualna strona do niczego się nie nadaje. Zdać sobie z tego sprawę można bardzo szybko, jednak zmiany, które chce się później wdrożyć nie są takie proste, a nawet kosztowne w niektórych przypadkach. Design to coś, co wiąże się również z targetem klientów. Nie każda strona musi być ultra nowoczesna. Młodych ludzi przyciągają strony minimalistyczne, seniorów bardziej strony w stylu vintage. Ostatecznie to Twoja decyzja, w którą stronę chcesz iść ze swoją marką. Design również pozwoli się wyróżnić – strona nie musi być klasyczna (nagłówek, treść, kilka zdjęć). Na tej stronie może się coś dziać! I to nawet w bardzo przesadzony sposób.

Zarządzanie treścią

Zlecenie stworzenia strony to nie wszystko. Freelancer lub firma zaprogramują Ci stronę, stworzą piękny design i umieszczą niezbędne informacje na stronie, jednak później najprawdopodobniej będziesz chciał zmieniać treści tam zamieszczone. Warto wtedy zatroszczyć się o to, aby strona posiadała system zarządzania treścią. Najbardziej popularnym oczywiście jest WordPress – teraz wiele firm tworzących strony internetowe stawia je właśnie na tym CMSie. Jest to dość prosta aplikacja (choć dla niektórych zbyt skomplikowana), dzięki której możesz zmienić praktycznie wszystko na swojej stronie. Jeżeli posiadasz już stronę internetową to niestety w większości przypadków nie będzie się dało “dodać” takiego CMSa do Twojej strony, dlatego warto zainteresować się tym tematem przed zleceniem implementacji Twojej nowej wizytówki. Profesjonalny freelancer lub firma Tworząca strony zatroszczy się o prawidłową integrację z wybranym CMSem oraz przeszkoli Cię z kompleksowego korzystania z niego, tak abyś nie angażując nikogo innego zmienił sobie lub dodał nowe treści, co za tym idzie – za darmo. Firmy często posiadają własne autorskie rozwiązania, które oferują swoim klientom. Trzeba też mieć na uwadze, że jeśli firma uruchamia stronę na “swoim” CMS to co będzie w przypadku, jeśli ktoś z poza firmy dostawcy miałby tam coś zmieniać pod kątem programistycznym.

Hosting i domena

Strona internetowa musi się gdzieś znajdować. To, aby strona pod jakąś nazwą była dostępna w internecie wiąże się z szeregiem zabiegów, które trzeba wykonać. Strona składa się z plików tekstowych, które należy umieścić na serwerze – swego rodzaju komputerze do którego mają dostęp wszyscy odwiedzający Twoją stronę. Tam umieszcza się właśnie ten zestaw plików składających się na Twoją stronę. Aby powiązać serwer (miejsce gdzie Twoja strona jest umieszczona) i odbiorcę potrzebujesz adresu www – czyli domeny. Domena jest kluczową nazwą i adresem Twojej strony internetowej. Ten adres będziesz podawał wszędzie – na wizytówkach, w internecie, jako kontakt, na portalach społecznościowych, w reklamach. Domena powinna być łatwa do zapamiętania, kojarzyć się bezpośrednio z Tobą lub Twoją marką. Warto zastanowić się dodatkowo czy domena ma mieć końcówkę (rozszerzenie) lokalną typu .waw.pl czy krajowe np. .pl lub globalne np. .com. Jeśli Twoja marka ma istnieć na innych rynkach niż Polska, zastanów się, czy nie potrzebujesz również domeny globalnej. Dobrą informacją jest to, że możesz podłączyć wiele domen do swojej strony, więc nie potrzebujesz kilku takich samych stron dla każdej domeny. Zarówno hosting jak i domenę należy zakupić u odpowiednich dostawców. Na rynku polskim jest ich wielu, a ceny zaczynają się już od ok 50zł rocznie za hosting oraz ok 70zł rocznie za domeny (oczywiście polecam przejrzeć różnych dostawców, aby porównać sobie ofertę). Natomiast dostawca Twojej nowej strony powinien skonfigurować to wszystko za Ciebie, a Tobie pozostawić jedynie wybór odpowiedniej nazwy.

Utrzymanie strony i aktualizacje

Zlecając stworzenie strony powinieneś wiedzieć, że strona powinna być utrzymana w wysokim standardzie dostępności. Nie może dojść do sytuacji, że Twoi klienci nie będą mogli się z Tobą skontaktować lub przeczytać informacji o Tobie czy Twojej firmie, z powodu, że strona nie działa, że jest niedostępna lub jakiś formularz kontaktowy nie działa poprawnie. W zależności od tego czy firma zajmuje się tylko utworzeniem strony czy oferuje późniejsze wsparcie techniczne, będzie to rzutowało na konieczności zajmowania się aktualizacjami np. WordPressa, czy naprawą błędów powstałych po wdrożeniu lub po Twoich zmianach. Z takimi problemami możesz zostać sam, więc lepiej uwzględnić to przy zlecaniu napisania strony.

Reklama i SEO

Po stworzeniu strony nie można zapominać o promowaniu. To jak bardzo użytkownicy będą zaangażowani w relacjach z twoją marką zależy między innymi od dobrej reklamy. Strona jest jedynie formą prezentacji, wyjaśnienia niektórych elementów Twojego produktu czy usługi, jednak dobra reklama na zewnątrz przyciągnie na nią docelowych użytkowników. Warto pomyśleć nad reklamami w internecie – czy to AdWords, Facebook lub Instagram, który jest ostatnio bardzo popularnym medium promocji marek. SEO natomiast odpowiada za to jak dobrze Twoja strona jest widoczna w internecie. Wyszukiwanie informacji w internecie odbywa się według słów kluczowych. Należy więc zadbać by Twoja strona posiadała “pod spodem” dużo takich słów związanych z Twoim produktem czy marką.