Jak zdobyć klientów zmieniając wygląd aplikacji?

Jak zdobyć klientów zmieniając wygląd aplikacji?

Niektóre firmy nie potrzebują UI/UX designerów, jednak da się zauważyć, że nie wszystkie kluczowe elementy konieczne do usprawnienia aplikacji da się wyłapać bez stosownej wiedzy na temat projektowania interfejsów. Jednak można niezależnie od tej wiedzy słuchać swoich klientów i na podstawie ich opinii udoskonalać aplikację do niemalże perfekcji.

Feedback klientów 

Bardzo dobrą praktyką, którą niestety wiele firm się nie kieruje jest zbieranie feedbacku od końcowych użytkowników swojej aplikacji. Im więcej opinii na temat wewnętrznych funkcjonalności i rozwiązań tym lepiej. Na rynku istnieje wiele narzędzi do statystyk, śledzenia użytkowników, jednak nic nie zastąpi faktycznej opinii człowieka na temat naszej aplikacji. To czy użytkownik będzie zadowolony z korzystania z systemu zależy od wielu czynników – czy aplikacja wygląda dobrze, czy łatwo się po niej poruszać, czy przekazuje odpowiednie i wartościowe informacje, czy rozwiązuje problem użytkownika kompleksowo?

Wdrażanie poprawek, szybkość reagowania na feedback

Testy aplikacji i ogólne testowanie rozwiązań powinno odbywać się na każdym etapie życia naszego produktu. Od testów podczas developmentu systemu, poprzez testy bezpieczeństwa po testy potencjalnych końcowych użytkowników i zbieranie feedbacku od nich. Wszystkie te etapy bardzo szybko pokażą zakres poprawek, błędów i potencjalnych punktów systemu do usprawnienia i optymalizacji, które koniecznie powinny zostać wdrożone w najbliższym czasie. Słuchanie, szczególnie krytyki na temat aplikacji przez jej twórców jest kluczowym elementem w zadowoleniu klientów poprzez swój produkt. Nikt nie będzie wracał do starego systemu, nie aktualizowanego, który od lat żyje swoim życiem, ale nikt mu po drodze nie pomógł być na czasie. Dlatego ważnym jest aby szybko reagować na feedback odnośnie naszej aplikacji i wdrażać nowe, lepsze rozwiązania tak, aby klienci wracali do aplikacji i z jeszcze większym zaangażowaniem z niej korzystali.

Minimalizowanie kroków potrzebnych do uzyskania efektu

Im mniej kroków do uzyskania efektu w aplikacji tym lepiej. Dla użytkownika może okazać się męczące przechodzenie zbyt długiego procesu. Często prowadzi to do zniechęcenia i porzucenia aplikacji, tym samym odbija się to na pozytywnych opiniach o naszym produkcie. W projektowaniu interfejsu i projektowaniu samego flow poszczególnych funkcjonalności należy dążyć do jak największego uproszczenia, ale wszystko oczywiście z umiarem. Istnieje wiele sposobów na uproszczenie. Należy zastanowić się czy wszystkie dane wyświetlane są akurat użytkownikowi w danym momencie potrzebne aby zrealizować cel, czy prowadzimy użytkownika przez to nasze flow aplikacji, czy jednak klient się po drodze gdzieś gubi. Być może, na którymś etapie zarzucamy użytkownika zbyt dużą ilością informacji lub przeciwnie – dostarczamy ich zbyt mało. Nawigacja po aplikacji też powinna odbywać się w intuicyjny sposób, a użytkownik powinien mieć dostęp natychmiast i pod ręką do najbardziej używanych części systemu. Istnieją również możliwości, aby tak skonstruować system by aplikacja dopasowywała do użytkownika najbardziej jemu przydatne funkcjonalności i podsuwała je w odpowiednim momencie korzystania. Odpowiednie zbalansowanie tych czynników pozwoli nam na wypracowanie optymalnych rozwiązań z których użytkownicy będą bardzo chętnie korzystali. Rozwiązania te muszą być przyjemne, doświadczenie związane z aplikacją powinno wywoływać pozytywne emocje na każdym etapie pracy z naszym systemem.

Dodatkowo nowi potencjalni klienci przeglądając ofertę systemu, aplikacji kupują i rejestrują się pod wpływem emocji. Często jest tak, że zachęceni reklamą czy ofertą chcą przetestować aplikację, sprawdzić czy aplikacja wpisze się w ich potrzeby. Dlatego bardzo ważnym elementem pozyskania ich jako nowych użytkowników jest maksymalne uproszczenie procesu wejścia.

Uproszczenie

Jednym z przykładów takiej optymalizacji interfejsu jest skrócona procedura rejestracji w aplikacji. Użytkownik, który pierwszy raz ma kontakt z aplikacją będzie próbował się zarejestrować lub od razu zalogować. Przechodzi na stronę logowania, następnie jeśli nie ma konta to na stronę rejestracji. Tam ukazuje się obszerny formularz, któremu sprostać nie jest czasem łatwo. Zastanawiając się nad koniecznymi danymi do rejestracji nowej osoby dojść można do wniosku, że tak naprawdę potrzebny jest jedynie login np. adres email i hasło. Natomiast hasło może zostać wygenerowane automatycznie, a później dostarczone na adres email. Ewentualnie na adres email zostanie wysłany link do aktywacji konta, po której to zostaniemy poproszeni o aktualizację hasła. Strona rejestracji może więc zostać uproszczona jedynie do podania adresu email nowego użytkownika.

Kolejnym krokiem jest pozbycie się strony rejestracji. Tak! Skoro jedyną rzeczą jaką potrzebujemy jest adres email i ewentualnie hasło to dlaczego nie spłaszczyć naszej struktury aplikacji i nie udostępniać jedynie strony logowania? Oto flow: Użytkownik wejdzie na stronę logowania, wpisze email i hasło. Jeżeli para tych danych będzie już znajdowała się w bazie to użytkownik zostanie zalogowany i automatycznie przekierowany do wewnątrz aplikacji. Natomiast jeśli system takiego użytkownika nie znajdzie w bazie danych to automatycznie go zarejestruje pod podanymi danymi, następnie automatycznie zaloguje na te dane i przekieruje do wewnątrz aplikacji. Tym sposobem cała procedura została maksymalnie uproszczona, a system sam rozpoznaje czy użytkownik już był kiedyś zarejestrowany czy nie i weryfikując jego podane dane udostępnia zastrzeżoną część aplikacji.

Podsumowanie

Jak widać na powyższym przykładzie, usprawnienie nie niosło zbyt wiele nakładu pracy za sobą. Natomiast szybkość pozyskiwania klientów/użytkowników znacznie przyspieszyła. W momencie gdy potencjalny zainteresowany klient odwiedza naszą aplikację musimy kuć żelazo póki gorące i jak najszybciej, jak najprościej pozyskać go jako naszego klienta. Takie optymalizacje flow, usprawnienia interfejsu, uproszczenia i lekkie modyfikacje pozwolą na niskokosztowe zwiększenie sprzedaży naszej aplikacji czy systemu.